R&V Blog

Zöldségek fontossága

Takács Barbara
Takács Barbara
2022.07.31 13:00
Zöldségek fontossága

Mai világban kicsit nehezebb hozzájutni a tiszta zöldségekhez, de egyre többen látják úgy, ha maguk megtermelik otthon a saját kertjükben, sokkal egészségesebb szemléletben tudják a családot is.

„Mert az egészséges táplálkozás az egészséges gondolatokkal kezdődik. „(Hallottam ezt egy televíziós hölgy egyik előadásán, s teljesen egyetértek vele).

Az egészséges táplálkozással példát mutatva kell elől járnunk a környezetünk számára, s így könnyebb megszerettetni például a zöldségeket is nyers formában a családtagokkal, mert bizony manapság ez sajnos háttérbe szorult.

Napi szinten a legmegfelelőbb az lenne, ha 4-5x tudnánk fogyasztani zöldséget, s ha lehet, minél többször nyers formában, mert így találhatók meg az adott növényben a „megfelelő” vitaminok és ásványi anyagok. A „megfelelő” szó alatt azt értem, hogy az adott adottságokhoz mérten, mivel függ a talaj minőségétől, víz mennyiségétől, érte-e permetszer, stb.

Ajánlatos fogyasztani a sok színes zöldségből antioxidáns tartalma miatt:

Brokkoli, sárgarépa, tök, sütőtök, paraj, paradicsom, zeller, vöröshagyma, fejes saláta, cékla, retkek, káposztafélék, torma, kínai kel, kelbimbó, karalábé.

Jelentős C – vitamin források:

paradicsom, zöldpaprika, leveles zöldségek,  brokkoli, káposztafélék.

Flavonoidokat többnyire a gyökér, hagymafélék, zeller, lencse tartalmaz.

Ebből a felsorolásból, ami nem teljes, csak arra akartam rávilágítani, hogy rengeteg hasznos hazai zöldségünk van, amiből finom és kreatív fogásokat lehet az asztalra tenni.

Tésztákat is lehet helyettesíteni manapság kreatív módon zöldségekkel, mint például a cukkini spagetti, rakott burgonya helyett rakott zeller, rizs helyett karfiol „morzsa”.

Most egyik kedvenc zöldségemről, a paradicsomról szeretnék kis információt megosztani:

  • jelentős C-vitaminnal bír
  • emellett kiemelkedő a folsav, B1, B2, kálium, magnézium, foszfor, nátrium tartalma
  • szinanyaga a likopin
  • likopin csökkenti bizonyos daganatos betegségek kialakulását

Néhány ötlet, ahol a paradicsom remekelhet:

Zakuszka, házi paradicsom szósz, mozzarellás paradicsom saláta, mediterrán tepsis csirkemell, paradicsomos-tonhalas tészta, lecsó.