R&V Blog

Legfrissebb cikkeink

Harc a koronavírus ellen táplálkozással 2. rész
12
Máj

Cikkünk első részében bemutattuk miért fontos hogy elkerüljük vagy csökkentsük a gyulladást a szervezetben és milyen ételekkel tudjuk az immunrendszerünket erősíteni. Folytatásképpen nézzük milyen ételeket érdemes elkerülni hogy immunrendszerünket védjük. 

Harc a koronavírus ellen táplálkozással 1. rész
05
Máj

Testünk napi szinten teszi lehetővé számunkra hogy gondolkodjunk, álmodjunk, lélegezzünk, pihenjünk vagy mozogjunk, ezért tápanyagokban gazdag ételek fogyasztásával segíthetjük a munkáját és védhetjük az immunrendszerünket.

A kávé 13 egészségügyi előnye, avagy miért kávézhatunk nyugodtan 3. rész
28
Ápr

 A héten a kávéfogyasztás további előnyeit tekintjük át, cikkünk első részét itt, második részét itt olvashatják! 

A kávé 13 egészségügyi előnye, avagy miért kávézhatunk nyugodtan 2. rész
14
Ápr

A héten a kávéfogyasztás további előnyeit tekintjük át, cikkünk első részét itt olvashatják! 

  1. Csökkentheti a 2. típusú cukorbetegség kockázatát

 A 2-es típusú cukorbetegség súlyos egészségügyi probléma, jelenleg világszerte emberek millióit érinti. 

 Tanulmányok megfigyelték, hogy azoknál az embereknél akik a legtöbb kávét itták  23–50% -kal alacsonyabb volt a betegség kialakulásának a kockázata. Egy tanulmány 67% -os csökkenést mutatott!  Összesen 457 922 emberen végzett 18 vizsgálat összesítése szerint a naponta kávét fogyasztók körében a  2-es típusú cukorbetegség előfordulásánk a kockázata 7% -kal csökkent. 

A kávé 13 egészségügyi előnye, avagy miért kávézhatunk nyugodtan 1. rész
31
Márc

A kávé 13 egészségügyi előnye, avagy miért kávézhatunk nyugodtan 1. rész

 A kávé a világ egyik legnépszerűbb itala. Kutatások szerint magas antioxidáns és egyéb hasznos tápanyagtartalmának köszönhetően egészséges italnak számít, ezért csokorba gyűjtöttem a legfontosabb előnyeit.

A vízfogyasztás 16 előnye - 2. rész
17
Márc

A vízfogyasztás 16 előnye – 2. rész

 

E heti cikkünkben folytatjuk a vízfogyasztás előnyeinek a bemutatását. Első cikkünk itt olvasható.

A vízfogyasztás 16 előnye - 1. rész
03
Márc

A vízfogyasztás 16 előnye – 1. rész

 Gyakran hallani, hogy a víz elengedhetetlen az egészségünk megőrzéséhez. Vízből áll a testünk nagy része (60-70%), és számos fontos funkcióban vesz részt, többek között:

  • a méreganyagok eltávolítása a szervezetből,
  • a testhőmérséklet szabályozása,
  • és az agy működésének elősegítése.

 A legtöbb vizet folyadékfogyasztással vesszük magunkhoz, de ételeink is tartalmaznak vizet csak kisebb mennyiségben. Cikksorozatunk bemutatja, hogy járulhat hozzá a vízfogyasztás a jobb közérzet eléréséhez.

Mindent a D-vitaminról
24
Febr

A D-vitamin kulcsfontosságú hormon mely részt vesz a kalcium és foszfor egyensúlyának a fenntartásában, és mostanában egyre több kapcsolatot találnak a gyulladásos folyamatok, az inzulinrezisztencia és az elhízás kórlefolyása között is a D-vitamin vonatkozásában. 

Mindent  a krómról
17
Febr

A króm, mint háromértékű (+3) króm, nyomelem, amely természetes módon jelen van több élelmiszerben és étrend-kiegészítőként is kapható. A króm hat vegyértékű (+6) krómként is létezik, amely a rozsdamentes acél és más gyártási folyamatok mérgező mellékterméke.

Krómot nem állít elő a szervezetünk, csak a megfelelő étrenddel tudjuk bevinni. A hazánkban jelenleg érvényes felnőttek számára ajánlott napi króm beviteli referencia érték 40 μg.

Mindent a magnéziumról
03
Febr

A magnézium az egyik legnagyobb mennyiségben előforduló ásványi anyag az emberi szervezetben és 50%-ban megtalálható a csontokban is. A cinkhez hasonlóan egy fajta kofaktorként szolgál, és a szervezetünkben  több mint 300 fajta biokémiai reakcióban vesz részt. Például az izom, idegműködés, megfelelő szívmunka fenntartása de az immunrendszer működéséhez is hozzájárul.

Mindent a zsírokról!
20
Jan

A zsírok az emberi szervezet fontos tápanyagai. Nem minden zsír rossz, sőt, nem is tudunk létezni zsírok nélkül!  A zsírok elsődleges feladata az energiatárolás, de a szervezet strukturális felépítésében és anyagcseréjében egyaránt szerepet játszanak. Az A-, D-, E és K-vitaminok zsírban oldódóak, tehát kizárólag zsírok jelenlétében hasznosulnak.

Táplálékallergiák vagy intoleranciák? 2. rész
13
Jan

A magyar nyelvben a bizonyos ételek fogyasztásával összefüggő panaszokat hasonló elnevezéssel illetik, jóllehet a mögöttes kórfolyamatok jelentősen különbözhetnek egymástól az egyes kórképek esetében.

Tálálékallergia esetén a panaszok változatos tünetek képében, az étel fogyasztását követően jelennek meg. Ezek lehetnek bőrelváltozásokemésztőrendszeri tünetek és légúti panaszok is. Súlyos esetben akár anafilaxiás roham is kialakulhat.

Táplálékintolerancia esetén a tünetek nem közvetlenül étkezés után, hanem több órával, akár napokkal később jelentkeznek. A panaszok ez esetben is sokfélék lehetnek: bőrkiütés, bőrviszketés, szénanátha, légúti eltérések, fejfájás, emésztési zavarok, elhízás, ízületi panaszok, fokozott fertőzési hajlam, magas vérnyomás, hiperaktivitás, krónikus fáradtság, depresszió stb.

Táplálékallergiák vagy intoleranciák? 1. rész
06
Jan

Az európai gyermekek kb. 25-30%-a atópiás allergiában szenved, ebből kb. 4-6% táplálékallergiás. Az atópia az allergiára való genetikai hajlam, családi örökségnek is nevezik. Az ekcémás gyerekek csaknem 80 %-ánál van családi halmozódás. A táplálékallergiás gyermekek száma 3 éves kor alatt kb. 6-8% lehet. Ebből a tehéntej allergia kb. 2,25%-os, a tojásallergiát 2,6%-os, a földimogyoró-allergiát 0,4-6%-os százalékos előfordulást mutat.

Új év – új fogadalmak  - 1. rész
01
Jan

Az új év többek számára gyakran újrakezdést jelent. Sokszor ez egészségügyi célok kitűzését jelenti, például fogyást, egészségesebb étrend követését és testmozgás bevezetését.

Azonban a megálmodott tervek rendszerint korlátozóak és fenntarthatatlanok, és sokan pár héten belül feladják ezen nagyratörő elképzeléseiket. Többek között ez is az oka amiért évről évre újra és újra fogadalmakat teszünk.

 Az ismétlődő újévi ígéretek ördögi körének megtöréséhez ezért nélkülözhetetlen hogy olyan döntéseket hozzunk melyek nem csak hozzájárulnak az egészségünk javításához hanem hosszú távon tarthatóak is.

Gluténérzékenység 2. rész
30
Dec

Gluténérzékenység (cöliákia) vagy nem cöliákiás gluténérzékenység (NCGS): miben különböznek egymástól ezek a folyamatok?

5 egészséges táplálkozási tipp az ünnepekre
16
Dec

Az évvége eljöttével átveszi a szerepet a család, az ünnepek és az ételek kavalkádja. A kísértések mindenütt jelen vannak, az összejövetelek és az utazások megzavarják legtöbbünk napi rutinját.

Lássunk 5 tippet, hogyan tudjuk megelőzni a túlevést és a súlynövekedést ebben a finomságokban dúskáló időszakban.

Gluténérzékenység 1. rész
09
Dec

Gluténérzékenység (cöliákia) vagy nem cöliákiás gluténérzékenység (NCGS): miben különböznek egymástól ezek a folyamatok?

Mindent az élelmi rostokról!
02
Dec

A természeti és európai ember bélflórájának összehasonlításából az derült ki, hogy a nyugati étrend egészen más baktériumtörzseket támogat, és a természeti ember bélflórája olyan baktérium fajokat is tartalmaz, amelyek teljes mértékben hiányoznak az európaiak bélflórájából. A természeti népek általában nagyon sok és különféle rostokat fogyasztanak melyek prebiotikumként is funkcionálnak.

Mit érdemes tudni a szénhidrátokról?
25
Nov

A bevitt napi energiaszükséglet 50-70%-a szénhidrátokból kellene hogy származzon, és a szénhidrátok a változatos és kiegyensúlyozott étrend sarkalatos pontját képezik. A szénhidrátoknak kiemelt szerepük van a sejtek, szövetek és szervek felépítésében és működésében, szabályozzák a testsúlyt, az izmok és az agy fontos tápanyagai. A szénhidrátok tartalék tápanyagként is funkcionálnak (keményítők), valamint vázanyagok (rostok pl. cellulóz) a növényekben.

A funkcionális élelmiszerekről - 2. rész
18
Nov
A funkcionális élelmiszerekről - 1. rész
11
Nov

Évezredes bölcsesség: "Az egészség és a betegség egyaránt a bélben kezdődik!"

5 hiba amit az étkezések során elkövethetünk - 2. rész
04
Nov

„Hiába eteted a farkast, az mindig az erdő felé tekint.” Cikksorozatunk második részében a megfelelő emésztés további részleteiről lesz szó.

5 hiba amit az étkezések során elkövethetünk - 1. rész
28
Okt

„Az vagy amit megeszel” – gyakran halljuk ezt a kifejezést. De talán találóbb lenne azt mondani: „az vagy amit megeszel, megemésztesz, és felszívsz.” A megfelelő táplálkozás alapvető az egészségünk megőrzése kapcsán, ezért ne csak arra figyeljünk mit eszünk, hanem arra is hogyan eszünk.

Dióhéjban a növényi fehérjeporokról: Barnarizs
21
Okt

Egy 8 hetes tanulmányban a Tampai Egyetem kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy a kutatásba bevont sportolóknak rizsfehérje fogyasztás és bizonyos fizikai gyakorlatok végzése után nőtt a sovány testtömegük, csökkent a zsírtömegük, továbbá nőtt a vázizomzatuk. A tejsavófehérje fogyasztók kutatási eredményeivel összehasonlítva a rizsfehérje fogyasztóknál megfigyelhető volt még az erőnlét és ellenállás pozitív irányú növekedése is.

6 alapvető tápanyag amire szüksége van a szervezetünknek: Fókuszban a fehérjék
14
Okt

Egy elhízott férfiaknál végzett tanulmány során a kutatók azt állapították meg, hogy ha az összkalória 25%-a fehérjét tartalmazott, akkor a résztvevőknek nőtt a teltségérzete és felére csökkent a késő esti snack iránti vágyuk, továbbá, 60%-kal csökkent az ételek utáni sóvárgás. Egy másik tanulmányban a résztvevő nők fehérjebevitelüket az összkalória 30%-ára növelték, és a kutatás végére 441 kalóriával fogyasztottak kevesebbet naponta, így 12 hét alatt 11 kilót fogytak.

Kalória, energiaegyensúly és a testtömeg-index (BMI)
07
Okt

Tudta-e hogy Arnold Schwarzenegger a karrierje csúcsán 30-as testtömeg-indexszel rendelkezett ami az elhízott kategóriába sorolja a BMI szerint a volt testépítőt?

Miért táplálkozzunk egészségesen?
29
Szept

Mindenki biztosan belefutott már abba a jótanácsba hogy táplálkozzon egészségesen, de valójában mit jelent ez? 

Az egészséges táplálkozás és életmód alapköveivel hetente megjelenő rövid cikksorozatunk keretein belül fogjuk lépésről lépésre megismertetni a kedves olvasóinkat. Ön is készen áll az életmódváltásra? 

Jó egészséget és olvasgatást kívánunk!

Fektessen be az egészségébe!
20
Júl

Hogyan lehet elérni az egész életen át fenntartható egészséget Európában?

 

MIBEN TUD SEGÍTENI A DIETETIKUS?

Egészségmegőrzés

Az egészség megtartásában, az életmód változtatásban, a betegségek megelőzésében, vagyis a manapság oly sokat emlegetett prevencióban.

Eltérő értékek

A normálistól eltérő laborértékek esetén, különös tekintettel a metabolikus szindróma és a kardiovaszkuláris rizikófaktorokra.

Betegség

A már kialakult betegségek étrendi tanácsadásában, melyekben a diéta elengedhetetlen feltétele a gyógyulásnak, valamint anyagcsere betegségekben (pl.: cukorbetegség), allergiás betegségek (pl.: glutén-, tej-, tojásmentes étrendek), emésztőszervi betegségek esetén - pl.: epe, hasnyálmirigy, máj, gyomor, vese, béltraktus (pl.: Crohn, colitis ulcerosa) megbetegedései.

Sport

Sportolók speciális étrendjének összeállításában

Polgár Annamária

Személyes motiváció miatt 20 éve kezdett el foglalkozni az egészséges táplálkozással ezért később dietetikusi végzettséget szerzett a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karán Budapesten. 

Jelenleg a Semmelweis Egyetem Doktori Iskolájának a hallgatója és a kutatási területe az IBS és gyulladásos bélbetegségek étrendi vonatkozásai az alacsony FODMAP étrend tükrében.

 

Munkája során a magánrendelésen ellátott páciensek dietetikai szaktanácsadása mellett több projektben vett részt mind dietetikus:

  • Teszt szakmai szakértője volt a “Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” projektben, ahol 2-es típusú cukorbetegséggel élő páciensek dietetikai szaktanácsadása, oktatása és az állapotuk utókövetése volt a feladata.
  • Részt vett a „Menő Menzák az iskolákban” szakmai programban három környező iskolában. A program célja az egészséges táplálkozáshoz szükséges ismeretek elsajátítása, az étkeztetésben résztvevők szemléletformálása, valamint a köznevelési intézmények étkeztetési körülményeinek javítása volt.

Jelenleg magánpraxisban dolgozik és a Szegedi Prevent-Ív Praxisközösség dietetikusi feladatait is ellátja. 

Szakterületei/miben tud segíteni Önnek:

  • prevenciós és gyulladáscsökkentő táplálkozás – autoimmun megbetegedések táplálkozási támogatása (pl. Hashimoto pajzsmirigy alulműködés, Rheumatoid Arthritis, Szklerózis Multiplex, Lupus stb.)
  • emésztőrendszeri megbetegedések (gyulladásos bélbetegségek és Irritábilis bélszindróma stb.) 
  • ételintoleranciák / étel allergiák, hisztamin intolerancia, laktóz-, fruktóz intolerancia / felszívódási zavarok, reflux, candida, egyéb emésztőrendszert érintő bélflóra felborulás és étrendjük
  • hormonális egyensúlytalanságok: PCOS, inzulinrezisztencia, endometriózis, pajzsmirigy egészsége, női hormonok pl. ösztrogén / progeszteron megfelelő értékei
  • mellékvese egészsége és ezen folyamatok dietetikai vonatkozásai
  • súlyrendezés (fogyás / hízás)
  • gyermekvállalás
  • alternatív táplálkozási irányzatok (vegán, vegetáriánius étrendek) dietetikai vonatkozásai

Érdeklődni közvetlenül a honlapon a megadott telefonszámon vagy email címen lehet: https://www.letisztult-taplalkozas.hu/polgar-annamaria-1

 

Lada Szilvia

Dietetikus és Táplálkozástudományi szakember, táplálkozási szaktanácsadó.  

Tanulmányok: 

  1. Élelmezésvezető - HIETE Egészségtudományi Főiskola - Budapest
  2. Dietetikus BSc - Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar - Budapest
  3. Táplálkozástudományi MSc - Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar - Budapest

Klinikai tapasztalat: 

2009- Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ Dietetikai Szolgálat

2012-től kezdődően magánklinikai praxist is folytat

A dietetika a táplálkozás, az élelmezés tudománya. A dietetikai tanácsadás egyrészt az egészséges emberek számára az egészség megőrzését szolgálja, másrészt valamely betegség, vagy kóros állapot miatt szükséges egyénre szabott táplálkozási és életmód tanácsadást jelenti.

 

Lada Szilvia - dietetikus