R&V Blog

A legkorszerűbb édesítőszerekről 1. rész

Polgár Annamária
Polgár Annamária
2021.05.19 10:00

 Sokunk számára a cukor elhagyása talán az egyik legnagyobb kihívást jelenti. A cukor káros hatásairól rengeteg kutatás készült, szerencsére nagyon sok egyéb, egészségesebb édesítőszer áll rendelkezésre melyeket a legtöbben biztonságosan fogyaszthatnak. Az édesítőszerek kalória és gyümölcscukor (fruktóz) tartalma alacsony, viszont édes ízük miatt kiválóank helyettesítik a kalóriában jóval gazdagabb cukrot.

  1. Stevia 

A Stevia nagyon népszerű alacsony kalóriatartalmú édesítőszer, a Stevia Rebaudiana nevű növény leveleiből vonják ki. A növényt édesség és gyógyászati ​​célokból évszázadok óta termesztik Dél-Amerikában.

 A stevia leveleiben számos édes vegyület található. A legfontosabbak a szteviózid és a rebaudiózid A. Grammra levetítve mindkettő százszor édesebb mint a cukor, de gyakorlatilag nincs kalóriatartalma. A stevia grammonkénti energiatartalma 1 kalória, szénhidráttartalma pedig 0.7 gramm. 

Ezenkívül néhány tanulmány azt sugallja, hogy a stevia-fogyasztás egészségügyi előnyökkel is jár. A Stevia 6–14% -kal csökkentheti a magas vérnyomást magas vérnyomásban szenvedőknél, nincs azonban hatása a normális vagy csak enyhén emelkedett vérnyomásra. Továbbá, a stevia csökkenti a cukorbetegek vércukorszintjét.

Számos, főleg patkányokon végzett vizsgálat azt mutatja, hogy a stevia javíthatja az inzulinérzékenységet, csökkentheti az oxidált LDL-koleszterint és ugyancsak csökkentheti az artériákban a plakk képződést.

Sokan azonban nem szeretik a stevia jellegzetes ízét, ezért érdemes kipróbálni különböző gyártók termékeit mert az íz márkánként változhat. 

  1. Eritritol

 Az eritrit egy ugyancsak alacsony kalóriatartalmú édesítőszer.

A cukoralkoholok közé tartozik, amely természetesen megtalálható bizonyos gyümölcsökben. A megvásárolható porított eritritet azonban már inkább ipari eljárással állítják elő.

Az eritrit 0,24 kalóriát tartalmaz grammonként, vagyis a kalóriák körülbelül 6% -át azonos mennyiségű cukorban, viszont a cukor édességének csak 70% -át biztosítja.

Az eritrit nem emeli a vércukor-, vagy inzulinszintet, és nincs hatással a vérzsírok értékére beleértve a koleszterint és a triglicerideket.

Az eritrit a vékonybélből szívódik fel a szervezetbe, de végül változatlan formában ürül a veséken keresztül.

Tanulmányok azt mutatják, hogy az eritrit nagyon biztonságos édesítőszer. Ugyanakkor, csakúgy mint más cukoralkohol, az arra érzékenyeknél emésztési problémákat is okozhat, ha túl sokat fogyasztunk belőle egyszerre.

Az eritrit íze nagyon hasonlít a cukorhoz, bár többen hűvös utóízzel jellemzik.

Az eritritnek nincs kifejezett egészségügyi előnye és károsnak sem mondható, amellett más cukoralkoholhoz viszonyítva jobban tolerálható.