R&V Blog

Átállási nehézségek a vegánságra - 1. rész

Polgár Annamária
Polgár Annamária
2021.06.16 10:00
Átállási nehézségek a vegánságra - 1. rész

Rengeteg oka van, amiért valaki teljesen lemond az állati termékek fogyasztásáról és a vegán életmódra tér át. Míg sokan szélsőséges étrendnek gondolják a vegánságot, mégis egyre több tanulmány foglalkozik a vegánok egészségügyi állapotával, a következőkben érdemes pár példát áttekinteni: a vegánok 2-es típusú diabéteszre való hajlama sokkal alacsonyabb, mint a húst fogyasztóké és kutatások azt is találták, hogy kicsit alacsonyabb a daganatos betegségek előfordulásának a gyakorisága ezen étrenden élők körében. Továbbá ugyancsak elmondható, hogy a vegánoknak átlagosan alacsonyabb a koleszterin szintje, a vérnyomása és a testzsír százaléka.

Bár nagyon sok előnyös tulajdonsággal jár a vegán életmód, de több fontos táplálkozási problémával is tisztában kell lennie annak, aki a vegánságra vált, ahhoz, hogy hosszú távon megőrizze az egészségét.

Amikor először elhagyja valaki az állati termékeket érdemes magasabb kalóriájú, magasabb fehérje tartalmú ételeket fogyasztani a telítettség érzet hiánya miatt, ami az első időkben gyakrabban előfordulhat. Sokan azért buknak bele az étrendbe, mert úgy gondolják, hogy az állati termékek elhagyásával csak salátákon, gyümölcsökön és zöldségeken is lehet élni. Aki így eszik, gyakran érezhet éhségérzetet, gyöngeséget, és jogosan megkérdőjelezheti a vegán étrend hosszú távú kivitelezhetőségét.

A magasabb fehérjetartalmú növényi élelmiszerek nem megfelelő fogyasztása sokszor az állati fehérje iránti vágyat erősítheti. Érdemes beilleszteni a táplálkozásba a száraz hüvelyeseket (bab, lencsefélék, sárgaborsó, csicseriborsó), gabonák közül a quinoát, ami az egyik legjobb fehérje tartalmú gluténmentes gabona. Javasolt akár minden étkezéshez fogyasztani belőlük, de legalábbis minden nap szerepeljenek az étrendben.

Egy magasabb koleszterinszinttel rendelkező páciensnél az alacsony zsírtartalmú étrend rövid távon hasznos lehet, viszont hosszú távon nem túl ideális, mert a jó zsírok hiánya miatt állati termékeket kívánhat a frissen áttért vegán. Ez azért fordulhat elő, mert az állati termékek nem csak húsból állnak, hanem mindig van mellettük zsír is. A zsír nélkülözhetetlen a szervezet megfelelő működéséhez, a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához és a hormonok megfelelő működéséhez is szükségesek, sajnos sok vegán étrendje zsiradékokban szegény. Az étrendbe szükséges beilleszteni a dió és magféléket, az avokadót és a hidegen sajtolt növényi olajakat is kisebb mennyiségben napi szinten.