R&V Blog

Őszi-téli zöldségeink 3. rész

Karácsonyné Szilágyi Rita
Karácsonyné Szilágyi Rita
2022.01.04 15:00
Őszi-téli zöldségeink 3. rész

Az előző cikket itt olvashatják.

 

Kelbimbó

A kelbimbót dán zöldségtermelők fejlesztették ki a vadkáposztából. A legjobban a nedves ködös időjárást kedveli. Tartalmaz kalciumot, nátriumot, káliumot, foszfort, vasat, ként, A, B és C vitaminokat. A kelbimbó betakarításához szükséges a késő őszi időjárás, ugyanis két nagyon fontos nyomelem szintje lényegesen megemelkedik benne, ha megcsípi a dér. Ezek a mangán és a króm.

A kelbimbót fogyaszthatjuk levesben, köretként magában, vagy párolt, sült zöldség részeként, de rakott, vagy csőbensült ételként is nagyon finom.

 

Cékla

Egészségre gyakorolt hatásai régóta ismertek, már az asszírok és a rómaiak is fogyasztották, és használták például lázcsillapításra. Ma már a világ minden pontján termesztik. Gazdag folsavban, C-, B1-, B2-, B6-vitaminban, béta-karotinban, niacinban és biotinban. Ásványi anyag tartalma sem elhanyagolható: vasat, szilíciumot, rezet, nátriumot, káliumot, kalciumot, magnéziumot, foszfort, jódot, bórt, mangánt, ként, kobaltot, lítiumot és stronciumot is tartalmaz.

Vitamin és ásványi anyag tartalmának köszönhetően serkenti a vérképzést, támogatja a nyirokrendszer működését, jó hatással van az emésztőrendszerre, vízhajtó hatású.

A céklát leginkább savanyított formában fogyasztjuk, érdemes azonban nyersen salátákba reszelve, céklakrémként kenyérre kenve, levesként, vagy sülve köretként is gyakrabban fogyasztani, de akár sütemények készítéséhez is felhasználhatjuk.