R&V Blog

Őszi – téli zöldségeink 2. rész

Karácsonyné Szilágyi Rita
Karácsonyné Szilágyi Rita
2021.12.07 15:00
Őszi – téli zöldségeink 2. rész

Az első részt itt találják.

Brokkoli

A keresztesvirágúak családjába tartozik, valószínűleg a kelet mediterrán vidékekről származik. Nem túl igényes, viszonylag könnyen termeszthető és a fagyokig szedhető növényünk. Jó kálium forrás, magas C-vitamin-tartalma megközelíti a zöldpaprikáét és a levélpetrezselyemét, és karotin tartalma sem lebecsülendő. Minél sötétebb zöld vagy kékeszöld a virágzata, annál több C-vitamint és ß-karotint tartalmaz.

Tehetjük zöldséglevesbe, fogyaszthatjuk krémlevesként, vagy köretként sülve, párolva, készíthetjük főzeléknek, rakott étel összetevője lehet, de akár reggelire egy tükörtojást is feldobhatunk vele.

Káposzta

A rómaiak a káposzta vad változatát már termesztették. Az egyik leggyakoribb zöldségünk, több fajtája ismert. A leggyakoribb a zöld-fehér káposzta, melynek szezonja nyár végétől, késő őszig tart. Tartalmaz káliumot, ként, jódot, kalciumot, foszfort, vasat, klórt, nátriumot, nagymennyiségű A-vitamint, B- vitaminokat és C vitamint.

Jellegzetes magyar ételeink a káposztás tészta, a párolt káposzta, és a karácsonyi asztal egyik népszerű étele a töltött káposzta. A töltött káposzta hagyományosan elkészítve igen magas kalóriatartalmú ételünk, így érdemes mértékletességre törekednünk a fogyasztásakor, ha nem akarunk néhány plusz kilóval gyarapodni a karácsonyi ünnepek alatt.

A savanyított káposzta kiemelkedő C-vitamin tartalma, és prebiotikus rosttartalma miatt remek választás a téli hónapokban immunrendszerünk erősítésére. Fogyasszuk hát rendszeresen!