R&V Blog

Őszi - téli zöldségeink 1. rész

Karácsonyné Szilágyi Rita
Karácsonyné Szilágyi Rita
2021.11.18 10:00
Őszi - téli zöldségeink 1. rész

 

Az ősz a mérsékelt égöv egyik évszaka. Ilyenkor rövidülnek a nappalok, a fák levelei gyönyörű színekbe öltöznek, a természet felkészül a télre, de néhány későn érő növény még ilyenkor hozza meg termését. Ősszel takarítjuk be a burgonyát, a gyökér zöldségeket, amelyek jól vermelhetők télire. De a káposzta, brokkoli és a kelbimbó is jellegzetes őszi zöldségeink

 

Táplálkozásunkban a zöldségek fogyasztásának fő helyen kellene szerepelnie. 1 nap legalább 3x zöldséget javasolt fogyasztani a táplálkozási ajánlások szerint, de az átlag magyar étkezési szokások sajnos közel sem ezt mutatják.

Sokan egyáltalán nem, vagy csak 1-2 fajta zöldséget hajlandóak fogyasztani. Pedig egy kis kísérletező kedvvel nagyon változatosan el lehet őket készíteni. Fogyaszthatjuk őket zöldséglevesként, krémlevesként, köretként pürének, párolva, sütve, főzve, főzelékként, rakott ételben, de saláta, savanyú formájában is.

Novemberben a nálunk is egyre népszerűbb Haloween kapcsán mindenkinek a sütőtök jut az eszébe. Nézzük meg, hogy miért is érdemes fogyasztanunk ezt a zöldségfélét.

A sütőtök jótékony hatásait már az indiánok is ismerték.

Magas karotin- és C-vitamin-tartalommal rendelkezik, jelentős kalcium- és foszforforrás, de tartalmaz cinket, mangánt, rezet, vasat, B1, B2, B6 vitamint és folsavat is.

Könnyen emészthető, nem allergén, ezért a kisbabák hozzátáplálásánál az elsők között szerepel a listán.

A sütőtök sokáig tárolható, így a karácsonyi asztalra is juthat belőle például sütőtök krémleves formájában. Tehetjük süteménybe (édes íze a hozzáadott cukrot is pótolhatja), készülhet köretként pürének, de sült zöldségköret egyik összetevőjeként is megállja a helyét.