R&V Blog

Iskolások étkezése

Takács Barbara
Takács Barbara
2022.09.02 13:00
Iskolások étkezése

Kezdődik az iskola, s ezzel együtt újra egy rendszerbe szedjük a mindennapjainkat a hosszú szünet és szabadságolások után, s ebben a rendszerben kiemelkedő szerepe van a gyerekek táplálkozásának is, hogy jobban tudjanak teljesíteni az órákon, illetve a folyamatosan fejlődésben lévő szervezetnek meg kell adni, amire szüksége van.

Első körben érdemes figyelni a tízórai-uzsonna változatos összeállítására, ha azt nem az adott menzán kapja a tanuló, hanem otthon dobozolunk számára. Ezekben a kisétkezésekben nem kell teljesen komplettált étkezést biztosítani, de érdemes figyelembe venni, hogy sok gyerek nem tud otthon korán reggelizni, így a csomagolt tízórai minősül reggelinek, így már akkor javasolt a fehérje bevitelre is odafigyelni például felvágott, sajt, túró formájában.

Praktikus, elválasztós dobozok állnak rendelkezésünkre, így gondosan külön tudjuk csomagolni a szendvicsfélét a zöldségtől, gyümölcstől.

Ne feledkezzünk meg arról, hogy napi 4 adag zöldség- gyümölcs javasolt, tehát attól függően, meddig tartózkodik a gyerekünk az iskolában, 2-3 adagot ezekből szükséges lenne elcsomagolni a megfelelő vitamin és ásványi anyag bevitel szempontjából. Az ősz még sok lehetőséget rejt ebből a szempontból, mint például szőlő, szilva, alma, körte, paradicsom, paprika, hagyma, s már színükből adódóan is színesítik a kisétkezéseket, ezáltal meghozzák az étvágyat.

Kenyerek, péksütemények tekintetében érdemes egyszer legalább teljes értékűt (rozs, teljes őrlésű, stb.) választani, mert hasznos vitaminokat és rostokat tartalmaznak, s segítik az emésztést.

Ha az ebédről is a szülő gondoskodik, akkor főételként tartalmazzon fehérjetartalma, vitamin és ásványi anyag tartalma (pl.: kalcium, vas) miatt húst, halat (ómega 3 zsírsav), tojást, tejterméket.

Érdemes az iskolai étlappal (amennyiben igénybe veszi a szolgáltatást) összevetni az otthoni étkezést, hogy minél változatosabb menüt tudjunk biztosítani gyerekünknek.

Koncentrálás szempontjából készíthetünk a dobozba pár szem diót is, illetve mandulát, kesudiót, mogyorót, hogy értékesebb csomagot készíthessünk. Magas olajtartalommal bírnak, de hasznosak ásványi anyag tartalmuk miatt (magnézium, kalcium, foszfor, vas)

Folyadékbevitel szinte „mumus” a diákok a körében, hiszen sokszor az órák közötti szünetekben is sietnek másik osztályterembe, tornaterembe, így a megfelelő folyadék pótlása elmarad sok esetben…

Inspiráló lehet egy nagyobb kulacs beszerzése, amivel könnyen lehet követni, mennyit ivott gyermekünk, illetve meg lehet beszélni vele, hányszor kell napközben újratölteni a flakont.

A legjobb szomjoltó az ivóvíz és ásványvíz, szemben a cukrozott, színezett üdítőitalokkal.

Az egészséges hétköznapok eléréséhez érdemes sokat beszélgetni erről gyerekeinkkel, illetve együtt bevásárolni, kertet gondozni, s a várt hatás nem marad el, idővel ők is példát fognak mutatni környezetüknek.