R&V Blog

Csírákról röviden I. rész

Takács Barbara
Takács Barbara
2022.03.16 10:00
Csírákról röviden I. rész

Napjainkban igen elterjedt a csírák fogyasztása, s az otthon csíráztatott növények beépítése az étkezésbe.

Télen és tavasz elején kimondottan jó választás, hisz hazánkban minimális friss zöldséghez és gyümölcshöz jutunk, de egész évben színesíthetjük velük táplálkozásunkat a többi zöldség mellett.

 

A kis csírák, mint fejlődő növénykék, koncentrált formában tartalmaznak enzimeket, vitaminokat, ásványi anyagokat, azonban tápértékük nem minden esetben haladja meg a kifejlett növény tápértékét, beltartalmi értékük is változó lehet a növekedési folyamat során.

 

Mivel könnyen emészthetők, s értékes tápanyagokat tartalmaznak, többek között B-, C- E-, K-vitaminokat és cinket, rezet, kalciumot, vasat, stb. - ezen ásványi anyagok mértéke függ az adott magtól és az öntözővíztől egyaránt, - érdemes beépíteni a mindennapjainkba.

 

A csírákban fokozott mértékben találhatók meg bizonyos bioaktív vegyületek, mint például a flavonoidok, amik antioxidáns hatással bírnak.

 

Különösen kedvelt csírák, amik élelmiszerboltokban is elérhetők : a búza-, brokkoli-, retek-,kukorica-, borsó-, lencse-, szójabab-, de ennél jóval nagyobb választékban is beszerezhetők kistermelőktől és fitotékákban, csíráztató edényekkel együtt.

 

A legegyszerűbb csíráztató edényhez nem kell más, mint egy nagy dunsztos üveg, gézlap, erős befőttes gumi, víz és a magok (lehetőleg bio).

Első lépésként jól meg kell tisztítani az üveget, s beleszórjuk a csíramagokat. Majd nem túl hideg vizet öntünk a magokra úgy, hogy éppen ellepje őket. Ezután lefedjük az üveget a gézlapokkal, rögzítjük befőttes gumival. Hagyjuk ázni a magokat, míg megszívják magukat, s leöntjük a vizet a gézlapokon keresztül. 12 óránként újra át kell mosni őket, majd néhány nap múlva már meg is jelennek a kis hajtások. Az öblítést addig kell folytatni, míg a növénykék nem érik el a kívánt nagyságot.

 

 

 

 

Forrás: Új diéta; ezerjofu.hu